مارکتینگ

مارکتینگ چیست و ترکیب 9 روش بازاریابی طلایی

مارکتینگ چیست ؟ و بازاریابی از چه زیر مجموعه هایی تشکیل شده است، این اولین سوالی است که بسیاری علاقه مند به دریافت پاسخ دقیقی هستند . در ادامه ضمن پاسخگویی به این سوال انواع متدهای بازرایابی را تشریح خواهیم کرد .

مارکتینگ ( Marketing ) دقیقا چیست

بازاریابی ( مارکتینگ ) به تمام فعالیت هایی اطلاق می شود که یک شرکت برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات به مصرف کنندگان انجام می دهد. بازاریابی از «آمیخته بازاریابی» استفاده می‌کند که به چهار P (محصول، قیمت، مکان و تبلیغ) نیز معروف است.

بازاریابی سنتی ( اولین مارکتینگ )

بازاریابی سنتی در قدیم گستردگی و نفوذ بسیار بالایی را داشته شامل استفاده از رادیو، تلویزیون، نشریات کاغذی، مجله ها و غیره بوده که همچنان هم قسمتی از مارکتینگ را تشکیل می دهند .

مارکتینگ سنتی تا حدود زیادی امروز متاثر از بستر دیجیتال می باشد . تمام اتفاقاتی که امروز در وبسایتها، شبکه های اجتماعی منتشر می شود در نهایت بخش مهمی از بازاریابی سنتی را نیز متاثر از خود می کند .

بازاریابی دیجتالی چیست

بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ یکی از زیر مجموعه های قدرتمند مارکتینگ می باشد . در این نوع بازاریابی به دلیل وجود ابزارهای مختلفی جهت تحقیقات بازار، تحقیقات کلمات کلیدی، مانیتور شبکه های اجتماعی و سنجش دقیق تجربه های کاربران سرعت غیر قابل قیاسی با مارکتینگ سنتی در توسعه بازار برای کسب و کارها خواهد داشت .

P های معروف در مارکتینگ عبارتند از :

  1. Product

  2. Price

  3. Place

  4. Promotion

همه چیز در بازاریابی از همین چهار P شروع می شود . در ادامه توضیحات خو.اهید دید که روند مارکتینگ از کجا شروع و به کجا ختم می شود و چه گسترده عظیمی را در بر می گیرد .

اهمیت محصول در مارکتینگ : شما به عنوان دارنده یک کسب و کار اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید دقیقا چه محصولی را میخواهید به مشتریان احتمالی خود ارائه دهید . این محصوص چه ویژگی هایی دارد که شما را از رقبا متمایز می کند و غیره .

قیمت رقابتی و تصاحب بازار :  اگر در مورد محصول رقابتی خود به یک جمع بندی دقیق رسیده اید، حالا نوبت داشتن یک قیمت رقابتی است . قیمت بدون شک در کنار کیفیت محصولات برای خریداران از فاکتورهای غیر قابل چشم پوشی می باشد و سطح رشد بازار شمارا قطعا در در  میان مدت و بلند مدت دگرگون خواهد کرد .

مکان فروشگاه :  در مرحله بعدی بر اساس تحقیقات بازار باید تصمیم بگیرید که چه محصولاتی را به صورت فیزیکی در معرض دید و خرید قرار دهید و کدام محصولات را  در بستر دیجیتال و از طریق فروشگاههای آنلاین به فروش برسانید .

ترویج و تبلیغ کالا : Promotion، چهارمین P، به کمپین یکپارچه بازاریابی می باشد . چگونه می خواهید در مورد محصولات خود صحبت کنید؟ این معمولاً ترکیبی از استراتژی‌های بازاریابی مختلف، از جمله تبلیغات پولی، بازاریابی محتوا، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر است.

پیشنهاد ویژه این است که در مراحلی که امکان استفاده از تست A/B وجود دارد، حتما از آن استفاده نمائید . این امر به خصوص در بستر دیجیتال مسیر بازاریابی را برای شما هموار می کند . و اما در ادامه مقاله در این خصوص که مارکتینگ دقیقا چه حوزه هایی را در بر می گیرد صحبت خواهیم کرد .

زیر مجموعه های مارکتینگ شامل چه مواردی می شود

مارکتینگ به طور کلی شامل چند زیرمجموعه اصلی است که هر کدام وظایف و فعالیت‌های خاص خود را دارند. برخی از این زیرمجموعه‌ها عبارتند از:

  1. بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)
  2. بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  3. بازاریابی محتوای اجتماعی (Social Media Marketing)
  4. بازاریابی تجربه (Experiential Marketing)
  5. بازاریابی تحقیقاتی (Research Marketing)
  6. بازاریابی ارتباطی (Relationship Marketing)
  7. بازاریابی تلفنی (Telemarketing)
  8. بازاریابی توزیع (Distribution Marketing)
  9. بازاریابی چشم‌اندازی (Visionary Marketing)

هر کدام از این زیرمجموعه‌ها نقش مهمی در استراتژی‌های کلان بازاریابی یک شرکت یا برند شما را بر عهده خواهند داشت، و با توجه به شرایط بازار و محصولات مورد نظر، ممکن است یک یا چند زیرمجموعه بازاریابی برای یک شرکت مهم باشد.

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به تمام روشها و استراتژی هایی گفته می شود که در بستر دیجیتال انجام می شود . ابزارهای متعددی که قابل مانیتوریگ نیز هستند، در دسترس صاحبان کسب تجارت های مختلف قرار می گیرد .

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا که در استراتژی های Marketing یکی از محبوب ترین ها محسوب می شود . شامل تولید محتوا یونیک و خلاقانه ای است که ضمن معرفی دقیق از محصولات و خدمات شما در جهت دهی فکری به مخاطبان شما نقش کلیدی را ایفا می کند .

تردید نداشته باشید که بازاریابی محتوا یکی از اولین و تاثیرگذارترین راهککارها در فروش محصولات شما می باشد .

چرا از بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟

جواب این سوال  ساده است که چون محتوای اعم از متنی، گرافیکی، صوتی، ویدیوئی و غیره بخش لاینفکی از انواع استراتژی های دیگر Marketing شما خواهد بود . پس به طور کل این بخش یک الزام است نه صرفا یک مزیت برتری نسبت به رقبای دیگر .

مواردی که بازرابی محتوا در آنها به شکل کاملا مستقیم تاثیر گذار هستند عبارتند از :

  • بازاریابی ایمیلی
  • سئو
  • روابط عمومی (  PR )
  • PPC
  • بازاریابی ورودی ( Inbound Marketing )
  • بازاریابی دیجیتال
  • استراتژی محتوا

همانطور که می بینید تقریبا در تمامی جاهایی که برند شما حضور خواهد داشت بازاریابی محتوا به طرز چشم گیری موفقیت شما را تضمین خواهد نمود .

چند نمونه موفق با بازاریابی محتوا

تحقیقات CMI نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق صاحبین کسب و کارها به خوبی از قدرت نفوز محتوا در میان اقشار مختلف یک جامعه کاملا آگاه شده اند، و جهت هدایت فکری از این ابزار فوق العاده و از طریق استخدام متخخص یا مدیر تولید محتوا سودهای کلانی می برند.

از جمله شرکتهای موفق در بازاریابی محتوا عبارتند از :

  • اسنپ
  • بانی مد
  • دیجی کالا
  • علی بابا

البته این استراتژی توسط مشاغل کوچک و متوسط هم در حال بکار گیری است . حتی سازمان های دولتی هم با درک این مهم در حال ورود بیش از پیش برای تولید محتوا هستند .

بازاریابی محتوای اجتماعی (Social Media Marketing)

یکی از بهترین استراتژی های دیگر تولید محتوا در شبکه های اجتماعی می باشد . Social Media Marketing برای برخی برندها بیشتر در جهت برند سازی و برای برخی دیگر حکم فروش مستقیم را ایفا می کند .

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی از رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، ایکس (توئیتر سابق)، یوتیوب و اینستاگرام برای بازاریابی محصولات و خدمات، تعامل با مشتریان فعلی و دستیابی به مشتریان جدید استفاده می‌کند.

قدرت بازاریابی رسانه های اجتماعی از ظرفیت بی نظیر رسانه های اجتماعی در سه حوزه اصلی بازاریابی ناشی می شود: ارتباط، تعامل و داده های مشتری.

مارکتینگ یا بازاریابی تجربی

یکی از روشهای موثر برای برقراری ارتباط عمیقتر میان برند و مشتریان می باشد . در این نوع بازاریابی خریداران احتمالی خود بخشی از فرآیند تکمیل این نوع مارکتینگ می باشند، که هم تاثیرگذاری روی روند دارند و البته ابتدا تا نتها مارکتینگ تجربی را از نزدیک خواهند دید .

بازاریابی تجربی یا بازاریابی تعاملی، یک استراتژی بازاریابی است که مستقیماً مشتریان را درگیر می کند و آنها را تشویق می کند تا در تجربه برند شرکت کنند.

استر سوری، بازاریاب در Linkilaw Solicitors می‌گوید: «بازاریابی تجربی در ساده‌ترین تعریف خود، نوعی بازاریابی است که مبتنی بر ایجاد تجربیات به یاد ماندنی و نوآورانه مشتری برای ایجاد ارتباطات عاطفی عمیق بین مشتریان و برند است.

در بازاریابی سنتی، مصرف کنندگان به عنوان گیرندگان منفعل پیام شرکت در نظر گرفته می شوند. در بازاریابی تجربی، یک برند به طور مستقیم مصرف کننده را درگیر می کند و اغلب پنجره ای به تکامل یک کمپین تبلیغاتی ارائه می دهد.

بازاریابی تحقیقاتی یا تحقیقات بازار چیست

تحقیقات بازار ربه روند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات گفته می شود  در این روش راههای مختلفی مانند نظر سنجی، تماس تلفنی، گروههای متمرکز و غیره برای دریافت اطلاعات و بازخورد نظرات وجود دارد .

تحقیقات بازار مهمترین قدم  برای پیدا کردن موقعیت خود در میان رقبای برتر بازار محصولات و خدمات شما می باشد .

بازاریابی رابطه مند چیست؟

بازاریابی رابطه مند (Relationship Marketing) با هدف ایجاد مشتری وفادار و با دید بلند مت برنامه ریزی می شود . این مارکتینگ جنبه ای از مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است، که یک رابطه قوی  میان احساسات مشتریان و برند شما ایجاد خواهد کرد که در نهایت لید یا سرنخ های مهمی را پیش رو برند شما قرار خواهد داد .

 

نقش بازاریابی تلفنی در استراتژی های کلان مارکتینگ

بازاریابی تلفنی (Telemarketing) یکی از روشهای موثر در دریافت اطلاعات سودمند از مشتریان احتمالی می باشد، چنانچه بدانید کی و کجا از آن استفاده کنید . این نوع مارکتینگ اغلب اوقات تنهای بخشی از استراتژی کلان یک شرکت در حوزه بزاریابی و فروش می باشد .

بازاریابی تلفنی بازاریابی مستقیم کالا یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق تلفن یا اینترنت است، که چهار دلیل انجام این کار عبارتست از :

  1. خروجی ( که به تماسهای سرد نیز شناخته می شوند )
  2. ورودی ( که به تماسهای گرم نیز شناخته می شوند )
  3.  تماس برای دریافت لید یا سرنخ ( که شامل بهترین مدل بازاریابی تلفنی می باشد )
  4. تماس مستقیم برای فروش کالا و خدمات

هر چند که استفاده از این نوع بازاریابی به شکل متداول آن که در گذشته مورد استفاده بود منسوخ شده است، اما باید بدانید اگر در جای مناسب و به شکل درستی به کار گرفته شود می تواند اثرات شگفت انگیزی را برای شما به ارمغان بیاورد . در همین راستا توصیه می کنیم که مقاله مرتبط با 6 استراتژی موثر در بازاریابی تلفنی را حتما مطالعه نمائید .

بازاریابی توزیع یا (Distribution Marketing)

کانال توزیعبه معنی پیدا کردن بهترین مسیری که محصول شما از طریق واسطه ها به دست مصرف کننده نهایی نیز می رسد .Distribution Marketing  بخشی از فرایند پائین دستی هستند که به این سوال پاسخ می دهد “چگونه محصول خود را به دست مصرف کننده برسانیم؟” .

در مارکتینگ توزیع روشهای مختلفی پیش رو کسب و کارها هستند که عبارتند از :

  • عمده فروشان
  • خرده فروشان
  • توزیع کنندگان
  • استفاده از ظزفیتهای اینترنتی

در نظر داشته باشید در بازاریابی توزیع، کانالهای توزیع مستقیم یا غیر مستقیم وجود دارد که هر بیزینسی بر اساس تحققیقات بازاری که در ابتدا انجام می دهد در نهایت بهترین روش از نظر هزینه و البته سودآوری بیشتر دست پیدا می کند .

بازاریابی چشم‌اندازی (Visionary Marketing)

بازاریابی چشم اندازی (Visionary Marketing) به یک رویکرد نوین در بازاریابی اشاره دارد که به طور معمول به یک مدل بازاریابی آینده‌نگرانه اشاره دارد. این رویکرد به طور معمول به این معنا استفاده می‌شود که برای رسیدن به اهداف بازاریابی، یک برنامه‌ریزی جامع و آینده‌نگرانه لازم است.

بازاریابی چشم اندازی (Visionary Marketing) به یک رویکرد نوین در بازاریابی اشاره دارد که به طور معمول به یک مدل مارکتینگ آینده‌نگرانه اشاره دارد. این رویکرد به طور معمول به این معنا استفاده می‌شود که برای رسیدن به اهداف بازاریابی، یک برنامه‌ریزی جامع و دور اندیش لازم است.

این رویکرد از اهمیت بالایی برای تبیین چشم‌انداز بلندمدت کسب‌وکار، تدوین استراتژی‌های طولانی‌مدت، و ارتباط با مشتریان در طولانی مدت برخوردار است. در واقع، هدف اصلی بازاریابی چشم‌اندازی این است که شناخت چالش‌ها و فرصت‌های آینده و اتخاذ اقدامات لازم برای بهبود و توسعه بلندمدت برند یا محصول باشد.

یک مثال کاربردی از مارکتینگ چشم اندازی

یک مثال از بازاریابی چشم‌اندازی می‌تواند به برند “Tesla” اشاره کند. این شرکت از یک رویکرد بازاریابی چشم‌اندازی استفاده کرده و با تمرکز بر فناوری‌های پایدار، خودروهای برقی، و توسعه یک اکوسیستم گسترده از محصولات و خدمات، به یک لیدر جهانی در صنعت خودرو تبدیل شده است.

Tesla از ابتدا بر روی یک چشم‌انداز بلندمدت تمرکز داشته است: تغییر صنعت خودرو به سمت فناوری‌های پایدار و صاف. این برند از طریق توسعه و به‌کارگیری فناوری باتری‌های لیتیوم-یون و سیستم‌های خودروهای خودران (Autopilot) به هدف تولید خودروهای الکتریکی با عملکرد بالا و بهره‌وری بالا پیش رفته است.

علاوه بر این، Tesla برنامه‌هایی برای ایجاد یک اکوسیستم گسترده از محصولات ارائه داده است که شامل خودروهای مختلف، باتری‌های خانگی، شارژرهای سریع، و حتی شبکه‌های انرژی است. این چشم‌انداز طولانی‌مدت باعث شده تا Tesla به یک برند معتبر در صنعت خودرو شناخته شود و بازاریابی خود را بر روی ارائه راهکارهای پایدار و مبتنی بر فناوری به مشتریان خود تمرکز دهد.

آیا ترکیب هر 9 روش مارکتینگ وجود دارد ؟

پاسخ سوال شما مثبت است اما برخی کسب و کارها بنا به ضرورت و نیاز خود ممکن است فقط از چند روش آن در استراتژی بازاریابی خود استفاده کنند . توصیه ما این است که بنا به اقتضاء از تمامی روشهای موجود اعلام شده در این مقاله بهره مند شوید .

به طور مثال درست است که روشهای بازاریابی تلفنی سرد خیلی وقت است که منسوخ شده است اما شما همچنان از راهکار بازاریابی تلفنی گرم می توانید با خیال آسوده بهره مند شوید . پیشنهاد می کنیم مقاله های دیگر سایت دیجیتال برند برای آگاهی از تعیین یک استراتژِ مناسب برای کسب و کارهای مختلف را ببینید و با استفاده تجربیات سودمند دیگر شرکتها تصمیمات مهم را با در نظر گرفتن همه احتمالات اتخاذ نمائید .

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا