سئو

سئو خارجی و 5 استراتژی لینک بیلدینگ

سئوی خارجی یا خارج از صفحه تمام کارهایی است که شما در خارج از سایت خود انجام می دهید تا گوگل و سایر موتورهای جستجو وب سایت شما را قابل اعتماد و معتبر ببینند.

مهمترین استراتژی در سئو خارجی

فهرست مطالب

مهمترین استراتژی در سئو خارجی ارزیابی بک لینکهای به لحاظ کمی و کیفی می باشد . مانیتور کردن بک لینکهای رقبا برتر در حوزه کاری شما در صدر چک لیست شما قرار خواهد داشت .

چک لیست مرتبط با سئو خارج از صفحه

بهترین راه برای برنامه ریزی دقیق تر جهت سئو خارجی داشتن یک چک لیست کامل می باشد . در off-page SEO چه کارهایی باید انجام دهیم و چه کارهایی نباید انجام داد، این بایدها و نبایدها عبارتند از :

  • بک لینک های صفحه را ارزیابی کنید

بک لینک های صفحه را ارزیابی کنید

اولین کار در سئو خارجی بررسی بک لینکهای صفحات مختلف وب سایت شما می باشد . خوشبختانه برای بررسی برق آسا ی بک لینک ها ابزارهای قدرتمندی در اختیار شما قرار دارد که در انتهای مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد .

تجزیه و تحلیل داده های بک لینک برای URL به شما درک اساسی از نحوه مقایسه معیارهای سئوی خارج از صفحه با رقبای برتر از نظر کیفیت، قدرت و تعداد لینک های دریافتی می دهد.

در طول فرآیند تجزیه و تحلیل بک لینک خارج از صفحه، این سوالات را از خود بپرسید:

  1. آیا صفحه دارای تعداد دامنه های ارجاع کننده مشابه با رقبای برتر است؟
  2. آیا صفحه دارای تعداد کل بک لینک مشابه با رقبای برتر است؟
  3. آیا این صفحه دارای بک لینک هایی از سایت های دارای اعتبار دامنه بالا است؟ (DA 50+)
  4. آیا صفحه دارای بک لینک از صفحات وب با اعتبار صفحه بالا است؟ (PA 40+)

البته زمانیکه به دنبال دریافت بک لینک هستید باید دقت فراروان نمائید که صرفه گرفتن تعداد زیادی لینک از وب سایتهای دیگر ملاکی برای با کیفیت بودن بک لینکهای شما نخواهد بود . در ادامه توضیح خواهیم داد که بهترین استراتژی ها در زمینه Link Building چیست و چگونه پیتده سازی می شوند .

شناسایی لینکهای با کیفیت پائین و اسپم

بعد از گزارش گیری دقیق درباره بک لینکها حالا نوبت بررسی تک تک لینکهای ارسالی به سایت شما است . در این مرحله باید به دقت بررسی نمائید که لینکهایی با کیفیت پائین یا اسپم در میان بک لینک ها نباشند .

حذف لینکهای اسپم

قدم بعدی که برای بهبود سئوی خارجی از صفحه برای صفحات وب خود باید دنبال کنید، حذف هر گونه لینک بی کیفیتی است که به صفحه سایت شما اشاره می کند.

اگرچه موتورهای جستجو مانند گوگل در نادیده گرفتن بک لینک های سمی عملکرد خوبی دارند، اما هنوزگزارشهای زیادی وجود دارد که لینک های اسپم و بی کیفیت می توانند به رتبه بندی کلمات کلیدی شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) آسیب برسانند.

در این مرحله این سوالات را از خود بپرسید:

  1. آیا صفحه دارای تعداد زیادی سایت بی کیفیت است که به آن لینک می دهند؟
  2. اگر صفحه دارای بک لینک های با کیفیت پایین است، آیا می توان آن لینک ها را با تماس با صاحبان وب سایت حذف کرد یا با ابزار Disavow Google تخفیف داد؟

حالا که از شر لینکهای اسپم خلاص شده ایم، به سراغ پروفایل بک لینک ( Backlink Profile ) می رویم تا نقاط ضعف و قوت هرکدام از لینکهای دریافتی راشناسایی و با کیفیت ترین آنهارا برای خود داشته باشیم .

پروفایل بک لینک و تاثیر آن بر سئو خارجی

این آیتم چک لیست مهم است زیرا شما می خواهید لینک های ورودی با بالاترین کیفیت به محتوای خود را داشته باشید تا به افزایش رتبه آن در SERP کمک کند. بهترین بک لینک ها برای سئوی خارجی از صفحه URL هایی می آیند که به صورت حرفه ای لینک سازی داخلی شده اند، مجموعه ای از بک لینک های ورودی خود را دارند و ترافیک ارجاعی را به سایت شما ارسال می کنند.

هنگام کار با این بخش از قالب بهینه سازی خارج از صفحه، این سؤالات را از خود بپرسید:

  1. آیا صفحات بک لینک دهنده برتر لینک های داخلی خود را دارند؟ (بک لینک از صفحات یتیم به اندازه صفحات با پیج رنک مناسب بر روی سئو سایت شما اثر نمی گذراند.)
  2. اگر یک صفحه بک لینک دهنده لینک های داخلی خود را ندارد، آیا می توان از صاحب وب سایت درخواست کرد که لینک های داخلی به صفحه بک لینک ایجاد کند؟
  3. آیا صفحات بک لینک دهنده برتر بک لینک مخصوص به خود را دارند؟
  4. اگر یک صفحه بک لینک دهنده بک لینک های مخصوص به خود را نداشته باشد، آیا می توان یک استراتژی ساخت لینک لایه ای برای ایجاد لینک های ورودی به صفحه بک لینک ایجاد کرد یا خیر ؟
  5. آیا ترافیک ارجاع از طریق بک لینک ها به صفحه ارسال می شود؟ (این معیار در گزارش جذب ترافیک در Google Analytics قابل مشاهده است.)

پاسخ به سوالات مطرح شده می تواند شمارا برای داشتن بک لینک هایی با بهترین کیفیت یاری کند . این یعنی اولین گام مهم برای داشتن یک استراتژی Link Building مناسب،

میزان استفاده از متن لنگر یا انکر تکست

متن لنگر یا انکر تکست بخش مهمی از استراتژی Link Building ما را پوشش می دهد . گوگل از طریق الگوریتمهای خود بوسیله انکرتکستها متوجه می شود که کلمه کلیدی اصلی استفاده شده  در محتوا هرصفحه سایت ما دقیقا چیست .

نسبت متن لنگر در کل محتوا اهمیت فوق العاده زیادی برای گرفتن بک لینک با کیفیت بالا را خواهد داشت . و به همین منوال اثر مستقیمی در سئو خارجی خواهد داشت .

به همین دلیل، متخصصان لینک بیلدینگ توصیه می‌کنند هنگام ساخت بک لینک‌های خود، نسبت متن لنگر طبیعی را رعایت کنید، که در قالب سئوی خارجی از صفحه برای شما توضیح داده شده است. و همین جا از شما دعوت می کنیم چنانچه اطلاعات قابل توجهی درباره انکر تکستها نیاز دارید حتما مقاله مرتبط با نسبت متن لنگر یا انکر تکست را در کل مقاله را حتما بخوانید .

تعداد بک لینکها مانیتور کنید

همانطور که پیشتر گفته شددر سئو خارجی تعداد بک لینکهای  استاندارد و با کیفیت بسیار  مورد توجه است . به همین سبب توصیه می شود که به صورت دائمی این مورد را مانیتور کنید .

در حالی که در حال کار بر روی لیست سئوی خارج از صفحه هستید، این سوالات را از خود بپرسید:

  1. آیا صفحه هر ماه بک لینک های جدیدی دریافت می کند؟ (اگر چنین است، نشانه خوبی است.)
  2. آیا صفحه هر ماه بک لینک های خود را از دست می دهد؟ (اگر چنین است، پیوندهای اضافی باید برای جبران از دست دادن پیوندها ساخته شود.)

تعداد بک لینکهای با کیفیت در صورت داشتن یک وب سایتی که به لحاظ سئو داخلی زیر ساخت مناسبی دارد می تواند تضمین کننده صعودی شدن نموادر ورودی های بخش ارگانیک ( یعنی صفحات نتایج جستجو مانند گوگل ) باشد .

سئو خارجی با لینکهای داخلی

برای بهبود سئو خارجی ( بخش بک لینکها ) لینک های داخلی اصولی و استاندارد درست کنید . این یک استراتژی بسیار ویژه در سئو خارج از صفحات سایت شما می باشد .

الگوریتم گوگل، اهمیت صفحات وب در یک دامنه را بر اساس تعداد لینک های داخلی شناسایی می کند. به همین دلیل است که صفحات یتیم بدون پیوند داخلی می توانند برای رتبه بندی کلمات کلیدی هدف مشکل ساز باشند .

علاوه بر این، سیستم‌های رتبه‌بندی گوگل از متن لنگر پیوندهای داخلی برای کمک به ایجاد مرتبط‌ترین عبارت‌های جستجویی که صفحه هدف باید در SERP رتبه‌بندی کند، استفاده می‌کند.

بنابراین، اولین مرحله ای که باید هنگام کار از طریق بخش پیوند بیلدینگ قالب چک لیست دنبال کنید، این است:

  • 5-10 پیوند داخلی بهینه سازی شده با کلمات کلیدی به صفحه ایجاد کنید.

چندین مطالعه موردی درباره SEO نشان داده است که اگر بتوانید حداقل پنج لینک داخلی به یک صفحه وب اضافه کنید، آنگاه شاهد بهبود رتبه‌بندی را در SERP خواهید بود . و صفحات با بالاترین رتبه در گوگل برای عبارات جستجوی رقابتی معمولاً دارای 10 یا بیشتر لینک داخلی بهینه شده برای سئو هستند. ( این به این معناست که تعداد و کیفیت انکرتکستها که از صفحات دیگر به یک صفحه با هدف خاصی لینک شده اند بسیار با اهمیت است ) .

سیگنال شبکه های اجتماعی در استراتژی سئو خارجی

سیگنال های شبکه های اجتماعی یکی از راههای استراتژیک در سئو خارجی می باشد . در نظر داشته باشید با اشتراک گذاری پیوندهای سایت در Social Media هم از جنبه برندینگ و هم داشتن سیگناال های مناسب در قضیه Link Building بهره مند خواهید شد .

در هر حوزه ای که فعالیت می کنید پیشنهاد می کنیم در یک یا چند شبکه اجتماعی از سوی دیجیتال برند به شرح ذیل حضور داشته باشید :

  1. اینستاگرام
  2. یوتیوب
  3. لینکداین
  4. توئیتر ( اکس )
  5. پینترست
  6. ردیت
  7. فیس بوک
  8. تلگرام
  9. واتساپ
  10. آپارات

به دلیل اهمیت فوقالعاده این بخش برای برندینگ و حتی آگاه سازی از برند توصیه می کنیم که مقاله مرتبط با سیگنال های شبکه های اجتماعی برای برندسازی را حتما مطالعه نمائید .

تولید محتوا در وبلاگ ها برای سئو خارجی

تولید محتوا در وبلاگ ها برای سئو خارجی یکی از راههای متداول در برند سازی و ساخت بک لینکهای عمدتا nofollow می باشد . اما بسیار دقت کنید که وبلاگ مد نظر از اصول و قوانین خاصی پیروی کند تا ناگهان تمام لینکها و محتوهای شما تحت الشعاع تصمیمات خلق‌الساعه دست اندرکاران مدیریت آن بلاگ قفرار نگیرد .

تولید ویدئو مرتبط با حوزه فعالیت خود در یوتیوب

اگر به الگوریتم یوتیوب آشنایی داشته باشید، متوجه خواهید شد که این ابر شبکه های اجتماعی با روزی 100 میلیون بازدید کننده و جستجوهای کلمات کلیدی متنوع یکی از اهداف شما برای برند سازی و دریافت سیگنال ( در حوزه سئو خارجی ) می باشد .

بنابراین، باید در نظر داشته باشید که این مورد را در فهرست اولویت های خود در چیت شیت سئو خارج از صفحه قرار دهید:

  • یک ویدیوی مرتبط ایجاد کنید و آن را با یک لینک در توضیحات در YouTube به اشتراک بگذارید.

با این کار شما کلیدواژه اصلی خود را به سرعت انتشار خواهید داد، و دیگران را از حوزه فعالیت خود با خبر خواهید کرد! توصیه می کنیم که این بخش را در حیطه آگاه سازی از برند به هیچ وجه دستم کم نگیرید .

توسعه برند با پادکستها

فایل‌های صوتی یکی دیگر از دارایی‌های خوب هستند که می‌توانید برای بهینه‌سازی خارج از سایت از آن استفاده کنید و مانند استراتژی YouTube که قبلا ذکر شد، کار کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک فایل صوتی از خواندن محتوای مقاله کلمه به کلمه، خلاصه کردن مفاهیم کلیدی، یا صادرات نسخه صوتی ویدیوی YouTube خود برای آپلود به عنوان یک فایل خام در سایت های اشتراک پادکست مانند Stitcher، Google ضبط کنید. پادکست، پادکست اپل، Sound Cloud و غیره

در اینجا خلاصه ای کوتاه از این استراتژی سئوی خارج از صفحه همانطور که در فایل قالب نشان داده شده است:

  • فایل صوتی مربوطه ایجاد شده و در پلتفرم‌های پادکست با لینکی در توضیحات به اشتراک گذاشته شود .

با گوگل ناو، که نام دستیار صوتی هوشمند گوگل در سیستم عامل اندروید است . بیش از پیش سرعت و راحتی جستجو در موتور جستجوگر گوگل توسعه پیدا خواهد کرد . پس توصیه می کنیم از این ظرفیت ویژه  در سئو خارجی خود بهره مند شوید .

کمک به سئو خارجی با اینفوگرافیک ها

اینفوگرافیک ها می توانند منبع خوبی برای ایجاد صفحات وب با کیفیت بالاتر و همچنین به عنوان طعمه پیوند برای به دست آوردن بک لینک های طبیعی بیشتر جهت سئو خارجی محسوب شوند . در واقع، اگر Semrush را در توییتر دنبال کنید، این شرکت محبوب نرم افزار سئو را مشاهده خواهید کرد که از اینفوگرافیک ها به همین روش استفاده نموده است .

در اینجا خلاصه ای از این مورد است که می توانید در چیت شیت پیدا کنید:

  • اینفوگرافیک با خلاصه کردن نکات کلیدی ایجاد شده و در سایت های اینفوگرافیک با یک لینک در توضیحات به اشتراک گذاشته شده است.

یک فایل PDF برای پلتفرم های اشتراک گذاری آماده کنید

طبق مستندات Google’s Search Central در مورد فایل‌های PDF، « خزنده ها پیوندهای موجود در فایل‌های PDF را مشابه پیوندهای موجود در HTML ردر نظر می گیرند: آنها می‌توانند رتبه صفحه و سایر سیگنال‌های نمایه‌سازی را ارسال کنند، و ممکن است پس از خزیدن در فایل PDF، آنها را دنبال کنیم».

به علاوه، پیوندهای موجود در فایل‌های PDF در حال حاضر نمی‌توانند به عنوان پیوندهای nofollow برچسب گذاری شوند. به این معنی که لینک‌هایی که در فایل‌های PDF ایجاد می‌کنید، پیوندهای dofollow هستند که به افزایش سیگنال‌های سئوی خارجی و رتبه‌بندی شما در SERP کمک می‌کنند.

فایل الگو شامل این مورد است تا شما آن را علامت بزنید:

  • PDF با خلاصه کردن نکات کلیدی به همراه یک پیوند تعبیه شده ایجاد شده و در سایت های اشتراک گذاری فایل در دسترس قارر گیرد .

توجه: بهتر است از یک URL غیرمستقیم برای لینک در PDF استفاده کنید. طبق یک گزارش در Webmasters Stack Exchange، یک خرده‌فروش آنلاین یک فایل PDF ایجاد کرد که شامل پیوندهای زیاد از متن لنگر در قسمت انتهایی سند به بسیاری از صفحات دسته‌بندیدر سایت بود، و گوگل متعاقباً خرده‌فروش را به خاطر این عمل جریمه کرد.

بیانیه مطبوعاتی درباره وب سایت

اگر وب سایت شما در جایگاه آغازین برند شدن ایستاده است، بهتر است که یک یا چند مصاحبه مطبوعاتی نیز داشته باشید . در صورت امکان، انجام این کار می تواند ارزش بالایی برای وب سایت شما داشته باشد:

  • بیانیه مطبوعاتی نوشته شده در مورد موضوع صفحه به سایت های روابط عمومی که همراه با یک لینک باشد.

یک بیانیه مطبوعاتی داشته باشید

اگر به تازگی فعالیت خود را شروع کرده اید باید بگوئیم باید به روابط عمومی (PR) رو بیاورید . در این صورت ممکن است بخت و اقبال نیز به شما چشمک بزند، اما روابط عمومی دقیقا چیست و چه تاثیری بر برندینگ و کسب و کار شما خواهد داشت .

روابط عمومی (PR) چیست؟

روابط عمومی (PR) مجموعه ای از تکنیک ها و استراتژی های مربوط به مدیریت نحوه انتشار اطلاعات در مورد یک فرد یا شرکت به مردم و به ویژه رسانه ها است.

اهداف اصلی آن انتشار اخبار یا رویدادهای مهم شرکت، حفظ تصویر برند و چرخش مثبت در رویدادهای منفی برای به حداقل رساندن پیامدهای آنها است. روابط عمومی ممکن است در قالب یک بیانیه مطبوعاتی شرکت، کنفرانس خبری، مصاحبه با روزنامه نگاران، پست رسانه های اجتماعی یا مکان های دیگر رخ دهد.

هر فرد یا نهادی که در انظار عمومی فعالیت می کند در معرض انتشار اطلاعات در مورد آنها یا اقدامات آنها به مردم مواجه خواهد بود. در حالی که روابط عمومی ( PR ) برای خود یک صنعت است، هر تلاشی در این راستا  برای نشان دادن خود به شیوه ای خاص به دیگران می تواند نوعی روابط عمومی در نظر گرفته شود.

سئو خارجی با استفاده از نقل قول و منابع معتبر

استفاده از نقل قول ها و محتوایی که بوسیله افراد یا نهادهای معتبر انتشار یافته اند یکی از استراتژی های خوب در سئو خارجی می باشد . شما می توانید گزیده ای از چنین محتواهایی را در سایت خود استفاده کنید، و درنهایت لینک منبع را در انتهای محتوا قار دهید یا به صورت لینک خارجی در میان محتوا خود استفاده نمائید .

آیتم چک لیستی که به این تکنیک اشاره دارد عبارتند از:

لینک برای افراد ذکر شده یا نقل قول شده در مقاله ارسال شود تا آنها را از مرجع انتشار دهنده آگاه کنند . بدینوسیله معمولا شرکتها و پرسونال برندها ممکن است برای تقدیر و تبلیغ خود منبع انتشار که شما هستید را به دیگران معرفی کنند .

 

پست مهمان یک راه موثر در سئو خارجی

پست مهمان یا همان Guest Post یکی از راههای دریافت بک لیک از سایت یا وبلاگهای دیگر می باشد . هنگام کار بر روی چک لیست، مطمئن شوید که تلاش خود را روی دریافت حداقل یک بک لینک به صفحه از طریق یک پست مهمان متمرکز کنید تا به تکمیل نمایه بک لینک همانطور که در زیر ذکر شده است کمک کند.

پست مهمان با بک لینک منتشر شده است.
توجه: شما می توانید بیش از یک بک لینک پست مهمان به صفحه ایجاد کنید. با این حال، شما نباید تنها از این روش برای دریافت بک لینک از سایتهای دیگر استفاده نمائید . داشتن تعداد زیادی لینک پست مهمان می تواند یک سیگنال رتبه بندی منفی باشد زیرا از نظر فنی، وبلاگ نویسی مهمان برای پیوندها ; دستورالعمل های ضروری جستجوی گوگل را نقض می کند.

اساساً، هدف اصلی سئوی خارجی  این است که دید، اعتبار و اعتبار وب سایت شما را هم از نظر موتورهای جستجو و هم از نظر کاربران تقویت کند.

آنالیز گپ های موجود در بک لینکهای رقیب

یک استراتژی موفق در سئو خارجی آنالیز گپ های موجود در بک لینکهای رقیب شما است . پیدا کردن این شکاف ها از رقبا کار چندان سختی نیست و ابزارهای مختلف آنلاین که در انتهای این مقاله بدان اشاره کردیم به راحتی قابل انجام است .

تجزیه و تحلیل شکاف بک لینک رقیب روشی است که برای شناسایی وب سایت ها و صفحات وب که به محتوای رقیب شما لینک می دهند استفاده می شود. این تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند تا بفهمید رقبای شما در کدام سایت‌ها لینک دارند که شما ندارید، و کدام لینک‌ها قوی‌ترین معیارهای سئوی خارج از سایت را دارند تا بتوانید فهرستی از فرصت‌های جدید لینک‌سازی را ترسیم کنید.

این احتمال وجود دارد که اگر یک وب سایت به رقبای شما پیوند می دهد، ممکن است بتوانید یک بک لینک از همان دامنه ارجاع نیز دریافت کنید.

چیت شیت موارد زیر را دارد تا این فرصت را به شما یادآوری کند:

  • تجزیه و تحلیل شکاف بک لینک رقیب انجام شد و پیوندهای مشابه ایجاد شد.

ثبت آدرس سایت در دایرکتوری های معتبر

دایرکتوری های معتبر به خصوص در زمینه کاری کسب و کار خود را پیدا کرده و سپس آدرس وب سایت خود را نیز در آنجا درج نمائید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا