سئو

سئو تکنیکال 2024 و روشهای موثر + معرفی ابزار

بهبود سئو تکنیکال سایت یکی از راهکارهای موثر در رتبه بندی سایتها در نتایج موتورهای جستجوگر می باشد . در همین راستا ابزارهای متنوعی نیز وجود دارد که مسیر بهبود خطاهای تکنیکال سایت را برطرف می نماید .

سئو تکنیکال چیست

سئو تکنیکال یکی از بخش‌های مهم در بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است که به بهبود ساختار و عملکرد فنی یک وب‌سایت برای بهتر شدن در جستجوهای گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می‌کند.

“Technical SEO” شامل بهینه‌سازی مواردی مانند سرعت بارگذاری صفحات، بهینه‌سازی تصاویر، اصلاح خطاهای کد، بهینه‌سازی ساختار URL، استفاده از استانداردهای جدید وب، بهینه‌سازی موبایل، بهینه‌سازی روبات‌های جستجو و موارد دیگر مرتبط با عملکرد فنی وب‌سایت می‌شود. به طور کلی، این کارها برای بهبود رتبه‌بندی و جایگاه وب‌سایت در نتایج جستجوی ارگانیک ( بدون پرداخت هزینه ) در موتورهای جستجو انجام می‌شود.

Technical SEO شامل چه مواردی می شود

Technical SEO بخشهای مشخصی از سایت و سرور را هدف می گیرد که کاملا جزء موارد فنی سایت محسوب می شوند . و در حقیقت بخشهای مختلف سئو تکنیکال چه کارهایی که در سرور انجام می پذیرد و البته قسمتهایی که مرتبط با کدنویسی و بررسی خطاهای مختلف می باشند عبارتند از :

  • HTTPS
  • بررسی قابلیت ایندکس شدن برای صفحات و دیده شدن بوسیله خزنده ها
  • معماری و ناوبری سایت
  • سرعت و عملکرد سایت
  • ریسپانسیو بودن در موبایل
  • لینک های شکسته و خطاهای 404
  • خطاهای خزیدن  ( Crawl Errors )
  • Manual Actions
  • بررسی محتوای تکراری درسایت ( Duplicate Content )
  • فایل Robots.txt
  • نشانه گذاری طرحواره ( Schema Markup )
  • نقشه سایت ( Sitemap  )

موارد اعلام شده تنها کلیاتی از بث سئو تکنیکال می باشند که در ادامه به تفصیل هریک را شرح خواهیم داد .

بررسی HTTPS  در سئو تکنیکال

که بیانگر  وجود امنیت در سایت شما است، که در حقیقات یک ارتباط امن و رمزگذاری شده بین سایتها و مرورگر کاربران فراهم می نماید . پس در همان ابتدا آپلود سایت شما مواردی را باید بررسی نمائید که عبارتند از :

  1. آیا وب سایت از HTTPS استفاده می کند؟
  2. آیا نسخه HTTP به HTTPS به درستی هدایت می شود؟
  3. آیا مشکلات محتوای ترکیبی وجود دارد؟ (یعنی منابع HTTP بارگیری شده در صفحه HTTPS)

باید در نظر داشته باشید امنیت وبسایت یک اولویت ضروری برای حفظ اطلاعات و حریم کاربران می باشد، از این رو چنانچه سایت شما وردپرسی است می توانید از پلاگین هایی تولید شده برای بهبود کارایی SSL در سایت خود استفاده نمائید .

معماری و ناوبری سایت

معماری و ناوبری سایت به طور مستقیم با دسترسی خزنده های موتورهای جستجو به قسمتهای مختلف سایت و همچنین تجربه کاربری مرتبط است .

عواملی که در معماری و ناوبری سایت بدان توجه داشته باشید عبارتند از :

  1. آیا وب سایت در یک سلسله مراتب واضح و منطقی سازماندهی شده است؟ (به عنوان مثال، دسته های والد با دسته های فرزند مناسب)
  2. آیا ناوبری کاربر پسند و شهودی است و به بازدیدکنندگان کمک می کند تا آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند؟ (به عنوان مثال، تمام دسته های والد گنجانده شده و در دسترس است )
  3. آیا هر صفحه وب در فاصله 3 کلیک از صفحه اصلی است؟

معماری و نابری سایت امکان دسترسی راحت تر برای کاربران و خزنده ها را امکان پذیر می کند . که مبحث دسترسی پذیری یکی از معیارهای رتبه بندی سایت شما در موتور جستجوگر به طور مثال گوگل می باشد .

سرعت و عملکرد : وب‌سایتی که سریع بارگیری می‌شود و عملکرد خوبی دارد، احتمالاً بازدیدکنندگان را درگیر نگه می‌دارد، که منجر به طولانی‌تر شدن جلسات سایت، نرخ تبدیل بالاتر و رتبه‌بندی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) می‌شود.

عواملی که باید بررسی شوند عبارتد از :

  1. آیا قسمتهای مهم ( بلوک های ابتدایی و بزرگتر سایت ) در 2 الی 3 ثانیه اول دیده می شوند ؟
  2. اگر سرعت مشکل دارد آیا موانعی که باعث کند شدن سایت می وشد را می توان برطرف کرد ( به عنوان مثال، پلاگین ها، تصاویر غیر فشرده، مسدود کردن رندر، پاسخ ضعیف سرور، غیرفعال کردن حافظه پنهان  )

در نظر داشته باشید که سرعت وب سایت یکی از فاکتورهای رتبه بندی در نتایج SERP موتورهای جستجوگر به خصوص گوگل می باشد .

واکنش گرایی در موبایل 

به دلیل استفاده روز افزون از موبایل برای دیدن سایتهای مختلف و حتی خرید آنلاین مبحث ریسپانسیو بودن سایت در موبایل بسیار کلیدی و حیاتی می باشد .

عواملی که در وامنش گرایی سایت در موبایل مهم هستند عبارتند از :

  1. آیا وب سایت با طراحی واکنش گرا که به طور خودکار با اندازه های مختلف صفحه تنظیم می شود، سازگار با موبایل است؟
  2. آیا وب سایت به سرعت در دستگاه های تلفن همراه بارگیری می شود؟
  3. آیا اندازه و فاصله فونت به اندازه ای بزرگ است که به راحتی در صفحه نمایش های کوچک قابل خواندن باشد؟
  4. آیا دکمه ها و پیوندها به اندازه ای بزرگ هستند که به راحتی روی صفحه لمسی کلیک کنید؟

واکنش گرایی در موبایل یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در تجربه کاربری می باشد، فراموش نشود که همیشه در سرچ کنسول از بخش Core web vitals سرعت لود سایت در موبایل را زیر نظر داشته باشید .

لینک های شکسته و خطاهای 404

برای کاربراین یک سایت هیچ چیز ناامید کننده تر از فرود در صفحه خطا 404 نمی باشد . پس در ابتدا پیدا کردن لینکهای شکسته در سایت خود را جزء اولویتها قار دهید .

  1. آیا خطای 404 در سایت وجود دارد؟
  2. آیا پیوندهای داخلی باعث خطای 404 می شوند؟
  3. برای رفع این خطاها چه اقداماتی باید انجام شود؟ (به عنوان مثال، راه اندازی تغییر مسیر، جایگزینی پیوندهای شکسته، یا حذف کامل پیوند)

ابزارهای آنلاین بسیاری برای مانیتور کردن خطاهای یک سایت از جمله لینک های شکسته وجود دارد که می توانند سرعت عمل شما را در برطرف کردن مشکلات سایت به خصوص خطاهای 404 افزایش دهند . در نظر داشته باشید که با ظاهر شدن کد خطا 404 در وبسایت شما، سرعت سایت نیز می تواند به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و در نهایت تجربه کاربری فاجعه آمیزی را به ارمغان بیاورد .

بررسی خطاهای خزیدن  در سئو تکنیکال

اگر موتورهای جستجو نتوانند وب سایت شما را به درستی بررسی کنند، نمی توانند محتوای شما را ایندکس کنند و شما رتبه بندی و ترافیکی را که قصد دارید با سئو به دست آورید، دریافت نخواهید کرد.

به همین دلیل است که یکی از مهمترین وظایف در این قالب ممیزی سئو، تجزیه و تحلیل خطاهای خزیدن در کنسول جستجوی گوگل است. به Indexing > Pages بروید و موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. آیا کنسول جستجوی گوگل خطاهای خزیدن در سایت را شناسایی کرده است؟
  2. اگر خطاهای خزیدن وجود دارد، علت اصلی هر خطا چیست؟ (به عنوان مثال، توسط برچسب noindex حذف شده، توسط robots.txt مسدود شده، خزیده شده-در حال حاضر فهرست نشده، خطای تغییر مسیر، و غیره)
  3. آیا خطای crawl قابل رفع است؟

توجه داشته باشید که تمام کارهایی که در سئو تکنیکال انجام می دهید در نهایت زمانی با ارزش هست که قسمتهای مد نظر به خوبی در دسترس خزنده های موتورهای جستجوگر قرار بگیرند .

محتوای تکراری و بررسی آن در قسمت سئو تکنیکال

محتوای تکراری در سایت چنانچه قواعد و اصول آنرا رعایت کرده باشید باعث افت رتبه بندی سایت شما نخواهد شد . اما این اهمیت دارد که شما محتواهای تکراری خود را به درستی از طریق روشهایی که وجود دارد به موتور جستجوگری مانند گوگل معرفی کرده باشید .

برای اطمینان از نمایش محتوای مناسب در نتایج جستجو، باید از خود بپرسید:

  1. آیا محتوایی در وب سایت تکراری است؟
  2. آیا تگ های متعارف برای شناسایی نسخه ترجیحی صفحات تکراری به درستی پیاده سازی شده اند؟
  3. آیا مشکلات فنی وجود دارد که باعث ایجاد محتوای تکراری ناخواسته شود، مانند نسخه های
  4. آیا هر دو نسخه HTTP و HTTPS صفحات در سایت به وسیله خزنده ها دیده شده است ؟

در رابطه با محتواهای تکراری ابزارهای مختلفی وجود دارند که می توانند در سئو تکنیکال اطلاعات آماری خوبی را در اختیار شما قرار دهند .

اهمیت نقشه سایت در سئو تکنیکال

بهترین نقشه برای اجرای درست سئو تکنیکال تعریف اصولی Site map یا همان نقشه سایت می باشد . این مورد را جزء اولویتهای خود در Technical Seo قرار دهید .

نکاتی که باید در ممیزی SEO برای نقشه سایت در نظر بگیرید عبارتند از:

  1. آیا وب سایت دارای نقشه سایت XML است؟
  2. آیا وب سایت دارای نقشه سایت HTML است که در پاورقی یا منوی پیمایش پیوند داده شده است؟
  3. آیا نقشه سایت به صورت خودکار ایجاد می شود یا می توان افزونه ای نصب کرد؟
  4. آیا نقشه سایت به روز است و همه صفحات وب سایت را که نیاز به خزیدن و ایندکس دارند را شامل می شود؟
  5. آیا خطا یا مشکلی در نقشه سایت، مانند لینک های شکسته یا URL های نادرست، یافت شده و به سرعت برطرف شده است؟

همانطور که گفته شد نقشه سایت برای خزنده های موتورهای جستجوگر مهم است . این موضوع در کنار بررسی عوامل کلیدی دیگری که می توانند بر روی دیده شدن کامل سایت برای خزنده ها تاثیرگذار باشند به شکل ویژه ای باید مورد ارزیابی قرار بگیرد .

تاثیر فایل Robots.txt در سئو تکنیکال

فایل robots.txt وب سایت شما، به خزنده های جستجو می گوید که کدام بخش از سایت باید خزیده شود و کدام بخش نادیده گرفته شود. فایل robots.txt با پیکربندی نادرست یک مسئله رایج برای بهینه سازی موتور جستجو در سایت است که یک مورد بسیار مهم قالب ممیزی SEO برای تجزیه و تحلیل در طول فرآیند ممیزی است.

عواملی که باید به آنها توجه کرد:

  1. آیا فایل robots.txt در دایرکتوری ریشه وب سایت موجود است؟
  2. آیا هیچ صفحه یا بخش مهمی از وب سایت به طور تصادفی با استفاده از دستورالعمل Disallow مسدود شده است؟
  3. آیا دستورالعملی وجود دارد که با نقشه سایت XML یا سایر مناطق وب سایت که باید توسط موتورهای جستجو خزیده شوند مغایرت داشته باشد؟

فایل Robots.txt یکی از فایلهای مهم در پوشه روت سرور سایت شما می باشد که چنانچه درست پیکربندی نشده باشد می تواند تمام برنامه های شما د ر زمینه سئو سایت را بی اثر کند .

نشانه گذاری طرحواره یا همان Schema Markup

نشانه گذاری طرحواره یا همان Schema Markup به نوعی داده های ساختاریافته اطلاق می شود که اطلاعات خوبی را در اختیار موتورهای جستجوگر قرار می دهند، Schema Markup از آن جهت با اهمیت است که کسب و کارها با راعایت اصولی آن می توانند بیشترین نرخ تبدیل را در SERP یا همان صفحات نتایج جستجو از آن خود کنند .

سوالاتی که باید درباره نشانه گذاری طرحواره بپرسید عبارتند از :

  1. آیا Schema Markup در وب سایت پیاده سازی شده است؟
  2. اگر Schema Markup پیاده سازی شده باشد، آیا برای هر صفحه وب که به آن نیاز دارد به درستی و کارآمد انجام شده است؟
  3. آیا فرصتی برای اضافه کردن Schema Markup جدید به وب سایت برای ارائه زمینه بیشتر به موتورهای جستجو وجود دارد؟ به عنوان مثال می توان به طرحواره سازمان، طرحواره کسب و کار محلی، طرحواره محصول، طرحواره نحوه انجام، طرح سؤالات متداول، طرح بازبینی و غیره اشاره کرد.

توجه داشته باشید که با توجه به انتخاب یک یا چند نوع نشانه گذاری طرحواره، نمایش ساختار لینک سایت شما در SERP می تواند متفاوت باشد . که این موضوع در صورت رعایت اصول On Page SEO در نهایت به نرخ تبدیل بالاتری نسبت به رقبا شما منجر خواهد شد .

به دلیل اینکه Schema Markup شامل قسمتهای متنوع و مختلفی می باشد، پیشنهاد می کنیم مقاله مرتبط با تاثیرگزاری نشانه گذاری طرحواره در سئو سایت را حتما بخوانید .

سرورها و سئو تکنیکال یا ON PAGE

نقش یک سرور منابسب بر روی سئو سایت انکارناپذیر است، از سرعت تا امنیت و همچنین پایگاه داده شما بعلاوه افزونه هایی که مستقیما بر روی سرعت سایت موثر هستند می توانند در رتبه بندی سایت شما در SERP تاثیرات ملموسی را داشته باشند .

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا